Door Leen van der Meij.
Boeddhistisch Monnik in de Tibetaanse Traditie
November 2018
Met Vriendelijkheid drukken we aandacht en welwillendheid uit voor iemand. Het betekent zachtmoedigheid, behulpzaam, aardig.
Echter: we zijn meestal vriendelijk zolang de ander aan onze verwachtingen voldoet, niet teveel van ons verlangt of ons niet tegen de borst stuit. Onze contacten kenmerken zich door gehechtheid aan hen die ons lief zijn, door afkeur voor hen die ons tegenstaan en op neutrale gevoelens voor onbekenden. Deze gevoelens wisselen zich voortdurend af, zijn afhankelijk van (voor-) oordelen, gebeurtenissen en omstandigheden. Gekwetstheid, onzekerheid en angst drijven ons tot ergernis, agressie en vermijden.
Uit deze wisselvalligheid kan vriendelijkheid niet ontstaan.
Onpartijdige vriendelijkheid daarentegen heeft niets te maken met veroordelen van iemand.
Maar de ander zien zoals die is.
De boeddhistische naam voor vriendelijkheid is: ‘Metta’. Het is de wens, dat iedereen gelukkig is en vrij is van lijden. Metta is vriendelijkheid, die vrij is van gehechtheid en afkeer. Zij komt voort uit mentale stabiliteit, mededogen, geluk en innerlijke rust.
Metta is de beoefening van vriendelijkheid. Zij helpt om moed en vertrouwen te scheppen om barrières in contact te kunnen slechten. In het alledaagse contact met anderen, dichtbij en veraf, bekend en onbekend, vriend en vijand.
Metta maakt de wereld vriendelijker.
Meditatie
Boeddhistische Meditaties op Metta helpen om de kracht van vriendelijkheid te versterken. Omdat in mediteren grenzen worden opgeheven.